середа, 3 лютого 2016 р.

Дидактичні матеріали до уроків читання у початкових класах






Книги – ключ до знань


Дидактичні матеріали до уроків читання
у початкових класах

ЗМІСТ

  • Прислів’я та приказки про книгу
  • Загадки про книгу
  • Літературні ігри
  • Пам’ятки для учнів та батьків

Прислів’я та приказки про книгу

  1. Книги – міст у світ знань.
  2. Хороша книга – яскравіше зірки сяє.
  3. Хороша книга – яскравіша сонця.
  4. Золото добувають із землі, а знання - з книги.
  5. З глибин моря дістають перлини, а з глибин книг – знання.
  6. Знання – сонце, книга – вікно.
  7. Книга для розуму – теплий дощик для посівів.
  8. Прочитав добру книгу – зустрівся з другом.
  9. У книжці шукай не букви, а думки.
  10. Хто багато читає, той багато знає.
  11. В домі без книги, як без вікон, темно.
  12. Книги – ключ до знань.
  13. З ручаїв – ріки, а з книжок – знання.
  14. Розум без книги, як без вікон, темінь.
  15. Розум без книги, що птах без крил.
  16. Книга вчить, як на світі жить.
  17. З книгою подружишся, розуму наберешся.
  18. Книги читати, усе знати.
  19. Одна книга тисячі людей навчає.
  20. Книга для дітей, що волога для полів.
  21. Книга не пряник, а дітей до себе манить.
  22. Книгу читають не очима, а розумом.
  23. Книга корисна, коли її читають.
  24. Без хліба легше прожити, ніж без книги.
  25. Книга – світ, книга – серцю привіт.
  26. Дім без книги – день без сонця.
  27. Книгу читай, розуму набирайсь.
  28. З книгою жити – з добром дружити.
  29. Кому книга - розвага, а кому – навчання.
  30. Нема розумного сусіда – з книгою поговори.
  31. Книга – твій друг, без неї, як без рук.
  32. У Землі супутник – Місяць, у людини – книга.
  33. Книга добру навчить, від дурного відверне.
  34. Хороша книга – свято.
  35. Весела книжка – твоя радість.
  36. День без книги, що обід без хліба.
  37. Книга – дзеркало життя.
  38. Книга мала, та серцю люба.
  39. Книга подібна воді – дорогу проб’є усюди.
  40. Молодому книга – крила, а старому – кийок.
  41. Книгу прочитав – на крилах політав.
  42. Письменному книжка в руки.
  43. Одна мудра книга краща від найбільшого багатства.
  44. Життя без книжок – весна без квітів.
  45. Життя без книжок – небо без зірок.
  46. Хліб наснажує тіло, а книга – розум.
  47. Хороша книга яскравіша за зірку.
  48. Книга – джерело знань.
  49. Читання – найкраще навчання.
  50. Книжка – маленьке віконце, а через нього увесь світ видно.
  51. Де розумом не дійду, то в книжці знайду.
  52. Не на користь книжку читати, коли вершки лиш знімати.

Загадки про книгу
1. Не дерево, а з листям,
Не людина, а говорить.
2. Бачить – не бачить,
Чути – не чує.
Мовчки говорить,
Дуже мудрує.
3. Ні думає, ні гадає, а других навчає.
4. Не сорочка, а зшита,
Не кущ, а з листочками,
Не чоловік, а говорить.
5. Дерево – не дерево, а листки має;
Той буде мудрим, хто їх добре знає.
6. Дивишся – чистенька,
Погладиш – гладенька,
А читати станеш – спотикаєшся.
7. Снігові поля, чорні грачі,
Хочеш розумним бути – бери та вчи.
8. Кожний, скільки хоче, бере, а все лишається.
9. Не людина, а є вчителем людини.
10. Уст не маю, а про живих і мертвих красно розповідаю.
11. Без язика, а говорить;
Без голови, а все розуміє;
Без ніг, а скрізь буває.
12. Живе без тіла, говорить без язика.
13. Язика не має, а науки навчає.
14. Хто мовчки учить?
15. Сама я нічого не знаю, та всіх розуму навчаю.
16. Лежить, мовчить, а сто нерозумних навчить.
17. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє.
18. По білому полю чорним маком сіяно.
19. Дуже я потрібна всім –
І дорослим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу.
20. Поле письменник-агроном
Засіяв буквами-зерном.
Отож, читачу, поспішай
Зібрати мудрий урожай!
21. Завжди можу стати у пригоді,
Моїх вам порад не злічити.
І кажуть про мене в народі:
Мовчить, а сто дурнів навчить”.
22. Паперовий кораблик щодня
Перевозить у трюмах знання,
Після плавання цей корабель
Повертається в рідний портфель.


Літературні ігри
1. Намалюємо мультфільм
Зміст: діти розбиваються на групи, отримують завдання на картках, виконують його, обмінюються думками. Кожна група отримує своє завдання
  • Які малюнки можна намалювати до твору, щоб діти, які не читали його, зрозуміли, про що в ньому розповідається, які події будуть відбуватися
  • Намалювати мультфільм з новим героєм
Наприклад: О.Донченко «Лісовою стежкою» новий герой – дівчинка Наталка

2. З циферблатом я дружу –
Зразу відповідь скажу
Зміст: в учасників гри – моделі циферблатів з годинниковою стрілкою. Учитель ставить дітям запитання за змістом прочитаних творів. Запитання мають бути такими, що вимагають відповіді шляхом називання одного числа.
Наприклад: за казкою «Кирило Кожум’яка»
  • Скільки було дочок у київського князя?
  • Скільки вмів виробляти кожухів Кирило Кожум’яка?
  • Скільки попросив возів конопель?
  • Скільки попросив бочок смоли?
  • Якої ваги була булава?

3. Машина часу
Зміст: учитель дає завдання в групах. Виграє та група, яка найшвидше, найцікавіше складе новий твір.
Наприклад:
- Уявіть собі, що події твору та герої переносяться в інший час (у майбутнє).

4. Співавтори
Зміст: дітям пропонується завдання в групах.
  1. Придумай продовження твору.
  2. Якщо б не було одного з героїв твору, як від того змінився б сюжет твору (Кирило Кожум’яка)
  3. Запропонувати свій заголовок.

5. З якого твору ці рослини або тварини?
Зміст: на дошці у лівій колонці записують назви рослин або тварин, а в правій – назви творів.
Наприклад:
Білка «Лісовою стежкою»
Мураха «Осіння гра»
Берізки «Наше відкриття»

6. З’явився – зник
Зміст: після ознайомлення з твором діти працюють в групах
  1. Уявіть собі, що в центрі подій опинився персонаж з іншого твору. Як розвиватимуться події далі?
  2. Уявіть собі, що один з героїв твору за наказом чарівника зник?

7. Що було перед тим?
Що сталося після того?
Зміст: дітям необхідно придумати, що могло трапитися після закінчення твору, або придумати події, які могли передувати подіям, викладеним у творі.
Наприклад: В. Сухомлинський «Сергійкова квітка» (написати про те, як Сергійко посадив квітку та доглядав її).

8. Цікавий заголовок прочитай,
відповідь на запитання дай
Зміст: вчитель пропонує назвати твори, в яких заголовок питальне речення.
Наприклад: «Як же все це було без мене?» В. Сухомлинський
«Для чого людині серце» А. Дімаров
«Скільки барв кругом розлито» С. Сухомлинський
«Чому в морі вода солона» В. Скомаровський

9. «Намалюю я портрет»
Зміст: вчитель читає рядки з твору, учні повинні здогадатися хто це.
Намалюю я портрет.
Тільки чий? А це секрет!
Відгадайте, вас прошу я
Чий же це портрет малюю.
Наприклад:«…ця хустинка різко відтіняла чорні брови дівчинки, її засмагле обличчя й світлі очі...» (Улянка, О. Донченко «Лісовою стежкою»)

10. Чарівна торбина
Зміст: вчитель або учень показує предмет, учні відгадують кому він належить і з якої казки цей герой
Наприклад: у торбині булава, меч, скатертина, тощо. Предмет віддається тому, хто дав правильну відповідь. Перемагає той, у кого найбільше предметів.

11. Уяви себе в ролі...
Зміст: вчитель пропонує учням після прочитання твору уявити себе в ролі:
  1. стороннього спостерігача;
  2. головного героя;
  3. автора
Дискусія після гри: «Чи може автор твору бути одночасно дійовою особою?»

12. Уяви себе...
Зміст: Учні працюють у групах з 4-5 чоловік
1 група. Уяви, що ти – продавець у книгарі. Зроби рекламу книзі.
2 група. Уяви, що ти – літературний критик. Напиши, що тобі не сподобалося у книзі.
3 група. Уяви себе співавтором книги. Зроби необхідні зміни, доповнення.
4 група. Уяви себе вчителем 3-го класу. Допоможи дітям познайомитися з книгою.
5 група. Уяви себе кореспондентом газети. Візьми інтерв’ю у автора книги.

13. Коли це буває насправді?
Зміст: клас ділиться на дві команди. Вчитель читає твір. Перша команда позначає олівцем у підручнику, що може бути насправді, друга – що не може насправді бути.

14. Пофантазуємо разом
Зміст: вчитель пропонує учням дещо переінакшити у творі так, щоб змінився його жанр.

15. Жанри творів знаю,
всіх їх відгадаю
Зміст: діти відгадують, який за жанром цей твір. Виграє той, хто дасть найбільше правильних відповідей.
  1. Ліс не школа, а всіх навчає. (Прислів’я)
  2. Ніжна зірка, сніжно-біла,
На руках з гори злетіла.
Поки ніс її сюди,
Стала краплею води. (Загадка)
  1. На таку веселу мову
Муравей сказав йому:
- Проспівав ти літо боже,
вдача вже твоя така,
а тепер танцюй, небоже,
на морозі гопака! (Байка, Л.Глібов «Коник-стрибунець)

  1. Раз я взувся в чобітки,
Одягнувся в кожушинку,
Сам запрягся в саночки
І поїхав по ялинку. (Вірш, О. Олесь «Ялинка»)

  1. Були три брати: один на ім’я Кий, другий Щек, третій Хорив і їх сестра Либідь. (Легенда, «Заснування Києва»)

  1. Ой ви дітки – козеняточка,
Відімкнітеся, відчинітеся,
Ваша мати прийшла,
Молока принесла! (Казка, «Вовк та козенята»)

  1. Іде дівчинка в школу. Бантики чистенькі, платтячко випрасуване, черевички блищать. Поряд з нею мама, несе її портфель. А позаду двоє хлопців ідуть, розмовляють. Один каже:
  • Дивись, яка чепурна дівчинка. Аж глянути любо. Чепуруха! (Оповідання, О. Буцень «На вулиці»)
8. На дворі погода розмокропогодилась. (Скоромовка)



Пам’ятки для учнів та батьків
Як читати книгу


Читай повільно, не поспішаючи – краще запам’ятаєш прочитане.
  1. Дочитуй книгу до кінця, не пропускай сторінок.
  2. Читай вдумливо.
  3. Для свідомого сприймання ознайомся з анотацією.
  4. Намагайся охопити поглядом цілі фрази.
  5. Для розкриття значень незнайомих слів використовуй словники, довідники тощо.
  6. Прочитавши книгу, подумай над описаними в ній подіями та обговори її з товаришами, батьками.
  7. Веди щоденник прочитаних книг.

Як користуватися навчальною,
додатковою та довідковою літературою
  1. Подумай, де найбільша можливість отримати відповіді на запитання, що цікавлять: у підручнику, довіднику чи додатковій літературі.
  2. Насамперед використай підручник, потім – довідник, а тоді – додаткову літературу.
  3. Відкриваючи книжку, спочатку прочитайте зміст і покажчик термінів, назв.
  4. Залежно від мети використовуйте такі види читання:
  • читання-огляд, коли книжку переглядають швидко, зупиняючись лише на окремих сторінках;
  • вибіркове читання або неповне, коли читають не весь текст, а тільки потрібні місця;
  • читання з різних видів записів прочитаного.
5. Відшукавши у книзі потрібний розділ, не обмежуйте побіжним поглядом, а випишіть потрібну для себе інформацію, виділіть основне, складіть план прочитаного.


Пам’ятки для батьків
Десять порад з виховання маленького читача
  1. Читайте вашій дитині поштові листівки, газети, інструкції на коробках з-під дитячого харчування. Це дуже важливо для дитини.
  2. Доки дитина росте, показуйте їй малюнки та збірки оповідань. Кольори та форми вразять її, а слухання веде до вивчення.
  3. Регулярно відвідуйте бібліотеку. Дозволяйте дітям вибирати книги самостійно.
  4. Читання перед сном повинно стати регулярною сімейною традицією. Якщо для читання будуть вибрані правильні книги, то навіть старшим дітям буде цікаво слухати.
  5. Пам’ятайте про поезію! Короткий вірш – це найкращий спосіб привернути увагу на деякий час.
  6. Заохочуйте дітей до читання вголос у той час, коли ви готуєте, прасуєте, шиєте, займаєтесь пранням білизни.
  7. Тримайте вдома багато матеріалів для читання. Зберігайте дитячу літературу на нижніх полицях, щоб діти могли легко її дістати.
  8. Нехай ваша дитина бачить вас за читанням. Розмовляйте стосовно того, про що читаєте.
  9. Даруйте книги дітям. Цим ви даєте зрозуміти, що книги особливі

Як викликати в дітей інтерес до читання?


  1. Читайте не більше 10-15 хвилин.
  2. Перед читанням провітріть кімнату, приберіть зі столу предмети, які відволікають увагу.
  3. Якщо дитина втомилася, зробіть фізкультурну паузу.
  4. Не бійтеся похвалити дитину

Як обговорити з дитиною прочитане?
  1. З’ясуйте перед читанням важкі слова.
  2. Спитайте, чи сподобалося дитині прочитане і чим.
  3. Що нового довідалася дитина.
  4. Попросіть розповісти про головного героя, цікаві випадки.
  5. Запитайте, чому вчить ця книга.
  6. Запропонуйте дитині намалювати малюнок до епізоду, який найбільше сподобався, вивчити уривок.

Рекомендації та пропозиції для читання вголос
  1. Читати з інтонацією.
Змінюйте ваш голос на знаках пунктуації.
Вкладайте в читання частинку душі.
  1. Пам’ятати про настрій.
Замість того, щоб сказати: “Негайно все припини і сядь!” спробуйте сказати: “Давай влаштуємося зручніше і послухаємо нашу казку”.
  1. Запастися терпінням.
Знаходьте час, щоб відповідати на запитання, які задають ваші діти під час читання.
  1. Темп читання.
Не поспішайте під час читання. Читайте так, щоб дитина встигала осмислити прочитане.
  1. Ставити дитині посильні завдання.
Вибирайте книги, котрі відповідають розумовим здібностям та віковим особливостям вашої дитини і викликають у неї інтерес.
  1. Спілкуватися!
Поділіться історіями, думками, адже це створює ту близькість, про яку діти будуть пам’ятати все своє життя.








Немає коментарів:

Дописати коментар