понеділок, 11 грудня 2017 р.

2 клас
Я у медіапросторі
І. КНИГА — ДЖЕРЕЛО ЗНАНЬ

УРОК 1. ТВІЙ ДРУГ — КНИГА
Бібліотека-інформаційний осередок. (бібліотечний урок)
Мета. Розширити знання учнів відомостями про виникнення книжки, про її основні елементи довідкової частин. Формувати бібліотечно-бібліографічні вміння та навички Виховувати любов і шанобливе ставлення до книги
Обладнання. Виставка книг та дитячих журналів, збірники творів "Позакласне читання. 2 клас " (Тернопіль: Навчальна школа – Богдан, 2016), презентація
Хід уроку
I.       Повідомлення геми і мети уроку.
Загадка: Сама мовчить, а дітей розуму вчить. (Книга).
II.     Розкриття теми уроку.
1. Формування бібліотечно-бібліографічних знань та вмінь.
— З книгою ви знайомі давно, коли ще не вміли читані, а тільки розглядали малюнки, слухали цікаві казки, захоплюючі оповідання, які вам читали дорослі. Тепер ви – школярі і зустрічаєтесь з книгою щодня. Кінна стала нашим вірним і надійним другом.
Мабуть, ви часто буваєте у бібліотеці і бачите, скільки різних книжок роз­бавлено на полицях.
Тут книги розумні спокійно живуть
У тихій величній світлиці.
А двері широкі відкриті ведуть
До знань золотої скарбниці.

Що ж таке бібліотека? Слово бібліотека походить із давньогрецької мови і складається із двох слів: бібліо — книга, тека — зберігання.
Отже, ви зрозуміли, що бібліотеки призначені для зберігання книг. В наш час бібліотеками називають культурно-освітні заклади, що збирають книги, журнали, газети, інші друковані видання, проводять спеціальне їх опрацювання та видають читачам.
У більшості бібліотек книги видають читачам як додому, так і для користування її читальному залі.
Місце, де книги видаються додому, називається абонементом. Абонемент французьке слово, що означає право користуватися чим-небудь на визначений термін. Тут можна порадитись з бібліотекарем, що взяті для читання, які кни­ги допоможуть краще підготуватись до уроків, та з багатьох інших питань, пов'язаних з книгою.
Усі книги, що є в бібліотеці, розміщені на полицях стелажів.
Почитати газети, журнали або книги, які є в бібліотеці в одному примірни­ку, і тому не видаються додому, можна в читальному залі. Тут завжди тихо, розмовляти вголос не дозволяється, щоб не заважати іншим читачам.
Жодна людина не в змозі прочитати всі книги. Потрібно вибрати найкращі, найнеобхідніші, найцікавіші. Як це зробити? У бібліотеці кожна книга має свою постійну адресу. На її обкладинці зазначено номер відділу та місце, яке вона займає на полиці. Постійна адреса книги в бібліотеці називається шифром.
Кожна бібліотека складає свої шифри. Шифр має такий вигляд: Р14. Буква позначає відділення книгосховища, де знаходиться книга. Верхнє число — це номер шафи, в якій стоїть книга, нижнє — її місце на полиці. Кожна книга в бібліотеці має свій шифр.
А де ж отримати адресу книги (її шифр)? Для цього слід звернутися до каталогу. Каталог — систематичний перепис предметів, книг. Він складаєть­ся з окремих карток.
Каталожні картки — це своєрідні компаси, що допомагають нам зробити правильний вибір, швидко зорієнтуватися в книжковому морі. У першому рядку каталожної карти записано прізвище та ініціали автора книги. У другому — її заголовок. Далі йдуть "підзаголовочні дані" про художників, упорядників, про жанр творів, призначення книжки. За цими даними вказуються видавництво, а також місце і рік видання. У кожній бібліотеці є шафи, в яких знаходяться маленькі дерев'яні шухлядки. В цих шухлядках розставлені за алфавітним по­рядком картки.
Допоможе вам у виборі книжки анотація. Анотація — це стислий зміст книг. Вона складається з декількох рядків, набраних найчастіше дрібним шриф­том на першій чи на останній сторінці книги. Щоб вибрати потрібну книгу, читач може спочатку ознайомитись з анотацією.
2. Складання каталожної картки.
3. Бесіда.
— Майже всі школярі люблять збирати книги, але не завжди знають, як це робити. Якою повинна бути ваша домашня бібліотека?
Коли ви були маленькими, у ваших бібліотеках були книжки, надруковані великими літерами. Ці книжки придбали вам батьки. Тепер ви доросліші і зможете разом з батьками поповнювати свою домашню бібліотеку.
В особистій бібліотеці корисно мати книги різні за змістом: про нашу Бать­ківщину, природу, техніку, мистецтво, спорт, художні книги улюблених пись­менників, довідники, словники та інші.
4. Ознайомлення учнів з пам'яткою читача.
Пам'ятка читача
1.       Якщо вам потрібно дізнатися:
як правильно писати те чи інше слово, тоді звертайтеся до орфографічного словника;
як правильно вимовляти, наголошувати слова, — до орфоепічного;
походження слова, — до етимологічного;
значення слова, його стилістичне використання і граматичне оформлення, — до тлумачного словника.
2.  Якщо ви хочете більше дізнатися про різні явища природи — наприклад, затемнення, повінь, землетрус, чи про видатних діячів науки і культури, спорту, про географічні відкриття, історичні події, — звертайтесь до енциклопедичних словників.
3.  Для того щоб отримати допомогу від словника, потрібно вміти правильно ним користуватися.
У словниках усі слова зібрані за алфавітом, а у довідниках — за окремими темами. Словникова стаття починається із заголовка. У філологічних (загальномовних) словниках заголовок завжди має наголос.
4.У словниках і довідниках зібрані знання, нагромаджені багатьма поколіннями. Звертайтесь до них, читайте їх як художню книгу, вони завжди і в усьому допоможуть вам!
5. Гра "Початки — кінцівки".
Про те, якою великою повагою народу з давніх-давен користується книга, свідчить чимало народних прислів'їв та приказок, присвячених цьому непов­торному "винаходу" людства.
(Прислів'я поділити на частини і записати на окремих картках).
Золото добувають із землі, а знання — із книжок.
Хліб наснажує тіло,     книги — розум.
Розум без книжки,       що птах без крил.
Дім без книги —  день без сонця.
День без книги,    що обід без хліба.
III. Обговорення прочитаних творів.
1. "Дещо з історії книги". А. Коваль.
Якими були книги в давнину?
— Що таке пергамент? Коли виник папір?
2. "Перша бібліотека на Русі" (збірка творів "Позакласне читання. 2 кл.
Хто і де заклав першу бібліотеку на Русі?
Що ви дізналися про "Рейнське Євангеліє"?
IV.    Читання та обговорення творів.
"Повчання Володимира Мономаха" (збірка творів "Позакласне читання. 2 кл).
а)      Читання твору вчителем.
б)      Читання твору учнями мовчки.
в)      Бесіда за змістом твору.
—     До чого закликав своїх сучасників  і нащадків князь Володимир?
г) Вибіркове читання.
—     Кого не слід забувати? Прочитайте.
—     Кого заповідав шанувати князь?—: Як поводитись в домі своєму?
Як слід ставитись до нужденного, гостя, хворого?
Яка роль навчання і знань для людини?
Що сказано про лінощі, працьовитість?
V. Складаємо вірш.
Діти, звісно, вчаться в ...,     (школі)
А комбайн працює в ...,        (полі)
Ми лікуємось в ...,                (лікарні)
А стрижемось в ....                (перукарні)
Ліки беремо в ...,         (аптеці)
А книжки в....                                 (бібліотеці).
VI. Вікторина.
Як називають дітей, які люблять книгу? (Книголюби).
Що таке шифр? (Адреса книги в бібліотеці).
Назвати відділ, де видаються Книги додому? (Абонемент).
В школі ви учні, а хто ви в бібліотеці? (Читачі).
Як називають забудькуватих читачів? (Боржники).
Де починається життя книги? (В лісі).
З чого починається книга? (З обкладинки).
—Як називається переписана від руки книга? (Рукопис).
Куди приносять письменники рукопис? (У видавництво).
З чого починається книга? (З обкладинки).
Як називаються книги, які знають про все? (Енциклопедії).
Довідкове віконце.
"Енциклопедія " — у перекладі з грецької означає коло знань.
VII.   Хвилинки поезії (див. Додатковий матеріал).
VIII. Загадки.
Мовчить, а сто нерозумних навчить. (Книжка).
Ні небо, ні земля, а щось тверде і біле, троє по нім ходять і одного водять, двоє доглядає, одна поганяє. (Папір, три пальці "водять " перо, двоє очей "до­глядає", голова "поганяє").
 IX. З міха сміху.
Хіба так читають книжки, синку? Ти ж пропускаєш по кілька сторінок.
А це книжка про шпигунів. Я хочу їх скоріше зловити!
Чому ти не був у школі? — питає вчитель Василька.
Бо я вичитав в нашій читанці приповідку: "Всюди добре, а вдома найліпше!"

X.      Хвилинки-цікавинки (повідомлення готує група учнів).
—     Одна з найбільших бібліотек світу — Національна бібліотека конгресу США. Заснована вона в 1800 році. Книжковий фонд — 40 мільйонів примір­ників.
       — Найбільша бібліотека в Україні—Центральна наукова бібліотека ім. Вернадського. Заснована вона у 1714 році.
У Київській Русі перша бібліотека була створена князем Ярославом Мудрим при Софіївському Соборі в 1037 році. Вона містила 950 томів.
Найтовстіша в світі книга — англійський словник. Він містить 8600 сторінок.
У Стародавньому Єгипті за втрату сувою з бібліотеки фараона людину відправляли на шибеницю.
Прусський король Фрідріх Великий за крадіжку книжки менше двадцяти років в'язниці не давав.
У 1752 році за крадіжку книжки у Лондоні били канчуками і садили у в'язницю на сім років.
В Оксфордському університеті (Англія) додому книжки видавали лише правлячим монархам. Коли король Карл І послав до бібліотеки свого слугу той повернувся ні з чим. Король сам пішов за книжкою.
XI.    Підсумок.
       —        Коли б ви потрапили на безлюдний острів, які п'ять найулюбленіших книжок ви взяли б із собою?
Виставка  дитячих книжечок зроблені власними руками














XII.   Домашнє завдання.

Додатковий матеріал
***
    Оживе Україна,
Коли допоможемо книзі,
Всіх огорне вона задушевним теплом,
Будуть люди міцніші незламної криці,
Не грошима багаті — вселюдським добром.
Н.Біла
***
У книги люди, наче бджоли в соти,
Знесли духовний чародійний мед...
                                                                 Д. Павличко

Звернення до читача
(дівчинка у ролі книги)
Читачу! Я друг і супутник,
Я книга твоя.
Завжди на дозвіллі:
Де ти — там і я. ,    
Ми добре з тобою
проводимо час,
Чудова розмова
Триває у нас.
Навчаю відважним,
Правдивим рости,
Любити природу,
Свій край берегти.
Від малку ти мною
Звикай дорожить,
Без Доброї книги
Тобі не прожить!

Буває книгам лячно
Скільки книг в оцій книгарні!
Книги різні, дуже гарні.
От краса, якби ти зміг    .
Прочитати, друже, їх!
Покупці стоять юрбою,
Шарудять по сторінках...
Мила книго, що з тобою?
Чом ти дивишся з журбою
І тріпочеш у руках?
Лячно книжкам: хто їх купить?
Раптом купить, хто не любить?
Той у книжку,— от порода! —
Запихає бутерброд ...
Той,—чи є бруднулі гірші? —
Залива чорнилом вірші...
Бідні ви, прозаїки, бідні, ви, поети!
Невідомо, у які попадеш лабети...
Недарма на продажі
Книги ледь зажурені:
Хоч би не потрапити
В руки мацапурині.
Т.Волгіна

***
Книги — морська глибина:
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,

Дивнії перли виносить.
                                                    І. Франко

Немає коментарів:

Дописати коментар